Stomatologia AMED

Zapalenie miazgi

Większość osób słysząc te dwa słowa dostaje gęsiej skórki lub pragnie uciec daleko. Kojarzą one ten zabieg z czymś bardzo bolesnym, nawet jeżeli go nie doświadczyli. No właśnie – bolesność leczenia kanałowego to fakt czy mit?

Gdy miazga zęba ulegnie zapaleniu (np. na skutek próchnicy) i nie ma możliwości innego leczenia, stomatolog musi wykonać endodoncję (jest to fachowa nazwa leczenia kanałowego). Polega ona na „wyczyszczeniu” kanału zębowego z uszkodzonej miazgi, osuszeniu oraz wypełnieniu go materiałami biozgodnymi (najczęściej gutaperką), a następnie wypełnienie zęba tak, aby odzyskał swój naturalny wygląd.

Zabieg ten najczęściej jest w stanie uratować ząb przed usunięciem, które jest ostatecznym rozwiązaniem w przypadku zapalenia miazgi.

Leczenie kanałowe jest niemal bezbolesne, ponieważ jest wykonywane pod znieczuleniem miejscowym, dlatego lęk przed tym zabiegiem jest bezpodstawny.

Zapalenie miazgi

Zęby, pomimo iż twarde, są bardzo wrażliwe i podatne na choroby. Dlatego warto wiedzieć, co im zagraża.

Do najczęstszych chorób zębów należą:

• próchnica – wspomniana w poprzednim wpisie
  • zapalenie miazgi – jego przyczyną może być przeciążenie zębów zabiegami stomatologicznymi, uszkodzenia mechaniczne lub nieszczelne wypełnienia. Objawia się ona opuchlizną i dotkliwym bólem. Wymaga natychmiastowego leczenia dentystycznego – najczęściej kanałowego.
  • zgorzel – pojawia się w wyniku zaniedbania zapalenia miazgi. Jest to silny stan zapalny zęba, który może uszkodzić kości znajdujące się koło niego, lub doprowadzić do powstania przetoki lub torbieli.
  • nadwrażliwość zębów – jest wynikiem odsłoniętej zębiny, przez co ząb jest wrażliwy na ciepłe lub gorące, kwaśne lub słodkie pokarmy. Często przyczyną nadwrażliwości jest niewłaściwe szczotkowanie zębów.
  • parodontoza – zapalenie przyzębia może prowadzić nawet do wypadania zębów. Jest ono wynikiem braku higieny jamy ustnej i nadmiernego zbierania się kamienia nazębnego. Objawem parodontozy jest w początkowej fazie krwawienie dziąseł, następnie odsłonięcie szyjek i w konsekwencji rozchwianie i wypadanie zębów.